Tomasz Mostowski, Dyrektor Biura Strategii PKP Cargo, w rozmowie z redaktorem naczelnym Telewizji Biznesowej, Tymoteuszem Nowakiem, podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego, omawia tematy związane z taborem kolejowym w Polsce. Jak PKP Cargo ocenia budowę Rail Baltica? Przekonamy się poniżej:
Tabor kolejowy w Polsce okiem Tomasza Mostowskiego
Tomasz Mostowski przyznał, że “konflikt zbrojny bardzo negatywnie wpłynął na możliwości eksportu i importu Ukrainy korytarzem morskim poprzez Morze Czarne. W związku z tym to polska kolej i polscy przewoźnicy towarowi stanowią teraz główną siłę, która pomaga funkcjonować Ukrainie militarnie i gospodarczo”.
Dyrektor Biura Strategii PKP Cargo wskazał więc, że skala przewozów na Ukrainę bardzo mocno rośnie i firma robi wszystko, co w jej mocy, by jak najlepiej obsłużyć swoich nowych klientów. PKP Cargo pomaga w tym przede wszystkim infrastruktura oraz doświadczenie.
Prezes PKP Cargo o obciążeniu infrastruktury
Tomasz Mostowski zaznaczył, iż “infrastruktura kolejowa w Polsce cały czas na wielu odcinkach nie dochodzi do oczekiwanych parametrów, czyli do maksymalnego nacisku 22 ton na oś, co powoduje, że najcięższe towary nadal nie mogą być przewożone na całych ciągach korytarzowych”.
Dyrektor Biura Strategii PKP Cargo wierzy jednak, że w najbliższym czasie sytuacja ta ulegnie zmianie i zarządca infrastruktury będzie dużo bardziej wsłuchiwał się w potrzeby przewoźników.
Jeśli zaś chodzi o kongestię i przepustowość infrastruktury kolejowej, to nadal jest wiele do zrobienia. Nie zmienia to faktu, że polski rynek kolejowy przewozów towarowych jest najbardziej zliberalizowaną i najbardziej nasyconą branżą w Europie. Nasz kraj ma bowiem największą liczbę przewoźników w stosunku do przewożonej masy.
Tomasz Mostowski o przyszłości kolejnictwa
Tomasz Mostowski oświadczył, że “kolej jest gałęzią transportu o najniższym udziale szkodliwych kosztów zewnętrznych. Dzięki niej na drogach krajowych i autostradach nie odczuwamy korków, a na dodatek transport kolejowy emituje mniej dwutlenku węgla i zajmuje mniej ziemi pod infrastrukturę”.
Zdaniem Dyrektora Biura Strategii PKP Cargo właśnie dlatego w interesie całego państwa jest wspieranie kolei, aby jak najwięcej dróg było po prostu przenoszonych na tory kolejowe.
Tomasz Mostowski zaznaczył również, że PKP Cargo cały czas stara się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom rynku i budować nowe miejsca, w których można pozyskiwać ładunek i klientów. Jedną z takich inwestycji jest nowy terminal multimodalny Zduńska Wola-Karsznice.
Projekt Rail Baltica z perspektywy prezesa PKP Cargo
Tomasz Mostowski oznajmił, iż “kontynuacja inwestycji kolejowej Rail Baltica bardzo cieszy – w szczególności, że to polska firma – Budimex – będzie prowadzić prace w krajach bałtyckich”.
Warto podkreślić, że Rail Baltica to prawdziwa kolejowa autostrada, która ułatwi handel międzynarodowy, a PKP Cargo funkcjonuje i posiada licencję na przewóz towarów w dziewięciu krajach Europy. Inwestycje tego typu ułatwią zaś spółce dalszą ekspansję na rynki zagraniczne.