“Biznes Rodzinny w burzliwych czasach” to nowy program o przedsiębiorstwach rodzinnych w Polsce. Gośćmi programu będą zarówno nestorzy, jak i sukcesorzy firm, a także eksperci rynkowi. Firmy rodzinne to nie tylko biznesy tradycyjne, ale też innowacyjne, które próbują swoich sił na rynkach międzynarodowych.
Prowadzący program Rafał Kunaszyk i Tomasz Budziak z Inicjatywy Firm Rodzinnych wspólnie z gośćmi będą zastanawiać się, jak firmy rodzinne powinny się zachować w dzisiejszych czasach, jak przetrwać turbulencje związane z wojnami handlowymi i niepewną przyszłością związaną z sytuacją geopolityczną.
Gośćmi piątego odcinka programu „Biznes Rodzinny w burzliwych czasach” są Margarita Haller de Hallenburg, CEO Biovalley research i Paweł Czabak, Współwłaściciel i Sukcesor LC Elektronik. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Czy w firmach rodzinnych znajdziemy miejsce na innowacje?
Paweł Czabak jest zdania, że “innowacja powinna być wpisana w strategię rozwoju firmy. To, co stworzyli nestorzy może być już bowiem niewystarczające na obecnym rynku. Z tego powodu celem LC Elektronik jest dziś stanie się innowacyjnym liderem w obszarze drukowanej elektroniki w Europie, choć firma została założona w 1988 roku”.
Jak z podejścia technologicznego można zbudować wartość biznesową?
Paweł Czabak wskazał, że można robić krótkie sprinty badawczo-rozwojowe, w których firma będzie tworzyć dowód technologiczny (MVP). W ten sposób przekona się ona, czy jest w stanie przełożyć teorię na praktykę i faktycznie wykonać dany produkt. Tak właśnie działa LC Elektronik.
Jak znaleźć most między instytutem technologicznym a biznesem, aby obie strony na tym zyskały?
Paweł Czabak ocenił, iż “system powinien działać w taki sposób, że przemysł zamawia w instytucie (lub ewentualnie uczelni) opracowanie technologii i sprawdzenie czy ona działa. Efektem jest to, że przemysł, finansując działania instytutu, otrzymuje gotowy przepis na to, jak stworzyć dany produkt lub technologię”.
Jakie są perspektywy polskich startupów?
Margarita Haller de Hallenburg zwróciła uwagę, że fundusze Venture Capital nie finansują dzisiaj w Polsce startupów na wczesnym etapie rozwoju. Firmy, które zamierzają się skalować muszą zatem poszukiwać organizacji i funduszy typu Venture Builder – takich jak Biovalley research.
Co nauka powinna zrobić, aby przybliżyć się do świata biznesu?
Paweł Czabak oświadczył, że “uczelnie powinny jeszcze bardziej otworzyć się na biznes i chęć współpracy. Pomóc w tym mogą praktyki zawodowe – one skutecznie łączą biznes z uczelniami”.