Zapraszamy na omówienie wyemitowanego na antenie Telewizji Biznesowej czatu inwestorskiego ze spółką Digital Network SA.
Spółkę reprezentowali: Agnieszka Godlewska – Prezes Zarządu, Aneta Parafiniuk – Członek Zarządu i Damian Rezner – Członek Zarządu spółki zależnej, Screen Network. Czat poprowadził Marek Klapa, redaktor Telewizji Biznesowej. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Damian Rezner o wynikach Digital Network
Digital Network w ostatnich latach może pochwalić się sporymi wzrostami. W skali ostatnich czterech lat spółka może pochwalić się wzrostem rzędu 1500%, w 2023 roku przychody spółki ukształtowały się na poziomie 64 milionów złotych, rentowność spółki przekroczyła zaś 50%.
Czym jest Digital Out-of-Home?
Digital Out-of-Home, czyli cyfrowa reklama zewnętrzna to następca tradycyjnej reklamy. Zdaniem Damiana Reznera jesteśmy obecnie w przededniu wielkiej rewolucji – ze względu na swoje unikalne możliwości, billboardy zaczynają się cyfryzować.
Przedstawiciele Digital Network o działalności spółki
Digital Network zaczynał w 2006 roku od 1 ekranu w biurze podróży. Dziś spółka ta jest liderem rynku cyfrowej reklamy zewnętrznej, jej liczba ekranów przekracza 20 tysięcy, dzięki czemu firma dociera z kampaniami do 6,5 miliona osób dziennie.
Dwa główne produkty spółki to ekrany zewnętrzne, które możemy spotkać przy najbardziej ruchliwych drogach. Drugim produktem są zaś ekrany wewnętrzne – na dworcach kolejowych, centrach handlowych, lotniskach i w metrze.
Dziś Screen Network, spółka zależna Digital Network, posiada niemal 50% udziału w rynku zewnętrznej reklamy cyfrowej w Polsce. W efekcie, nie ma dziś w naszym kraju dużego reklamodawcy, który nie wykorzystywałby nośników nośników od Digital Network. W ostatnim roku spółka zrealizowała kampanie dla 510 firm i instytucji.
Jakie są największe bariery wejścia w branży Digital OOH?
Agnieszka Godlewska zaznaczyła, że pierwszą barierą wejścia jest “konieczność posiadania wolumenu finansowego na inwestycje, gdyż cyfrowa reklama zewnętrzna nie jest tanią technologię. Ponadto, potrzebny jest odpowiedni know-how, jak zdobyć daną lokalizację, gdyż jest to skomplikowany temat, który nie będzie odpowiedni dla każdego”.
Jaka jest żywotność ekranów cyfrowej reklamy zewnętrznej?
Agnieszka Godlewska wyjaśniła, że “firma w ubiegłym roku wymieniła wszystkie swoje nośniki. W tej chwili może się ona pochwalić ofertą nowoczesnych nośników, o najwyższych standardach. W najbliższych latach najprawdopodobniej nie dojdzie już więc do inwestycji w ich modernizację”.
Damian Rezner podkreślił zaś, że “żywotność średnia żywotność ekranu cyfrowej reklamy zewnętrznej to 110 tysięcy godzin, lecz liczne nośniki spółki działały ponad 12 lat. Oznacza to, że do kolejnej wymiany dojdzie najwcześniej za 10 lat”.
Jak kształtuje się cena reklamy w branży Digital OOH?
Agnieszka Godlewska zaznaczyła, że “cena reklamy w branży Digital Out-of-Home jest bardzo zróżnicowana. Wszystko zależy tutaj od portfela klienta – Digital Network realizuje zarówno kampanie o wartości 1000 złotych dla małych klientów, jak i kampanie dla największych graczy, za miliony PLN”.
Jaka część przychodów Digital Network jest generowana z własnych nośników Digital OOH?
Agnieszka Godlewska poinformowała, że “Digital Network, w związku z tym, że jest największą firmą na rynku, również podnajmuje nośniki od różnych właścicieli terenu”.
Prezeska Digital Network zaznaczyła przy tym, że “spółka swój biznes opiera jednak o własne nośniki – to na nich Digital Network ma największą marżę i generuje największy obrót. Pozostałe, podnajmowane nośniki są zaś dokładane do poszczególnych kampanii”.
Kiedy Digital Network przedstawi prognozę wyników finansowych na 2024 rok?
Agnieszka Godlewska ujawniła, że “Digital Network właśnie przygotowuje prognozę wyników finansowych na 2024 rok i w najbliższych tygodniach, w zależności od tego jakim wynikiem zakończy pierwszy kwartał, spółka przekaże więcej informacji na ten temat”.
Czy Digital Network planuje wypłacać dywidendę?
Agnieszka Godlewska podkreśliła, że “spółka ma swój plan programu dywidendowego i zamierza ona wypłacać dywidendę. Więcej szczegółów, wraz z konkretnie wskazanymi terminami wypłat, Digital Network zaprezentuje już niebawem”.
Czy Digital Network planuje uruchomienie większej ilości nośników Super Screen?
Agnieszka Godlewska zapowiedziała, że więcej nośników Super Screen z całą pewnością się pojawi. Najbliższe wdrożenie ekranu tego typu jest zaplanowane już na maj, w Katowicach. Jednocześnie spółka pracuje nad kilkoma kolejnymi lokalizacjami tych nośników.
Jaki procent klientów Digital Network pozyskuje bezpośrednio, a jaki przez domy mediowe?
Agnieszka Godlewska oznajmiła, że “około 60% klientów Digital Network pozyskuje przez domy mediowe, a 40% – bezpośrednio. Celem spółki jest jednak, aby w przyszłości 50% klientów było pozyskiwanych bezpośrednio”.
Jak wybory parlamentarne i samorządowe wpływają na wyniki Digital Network?
Agnieszka Godlewska poinformowała, że “spółka odnotowała pewien wzrost przychodów z racji ubiegłorocznych wyborów parlamentarnych, lecz nie był on tak spektakularny, jak oczekiwał rynek. W przypadku wyborów samorządowych na kampanie wyborcze przeznaczono zaś o wiele mniejsze środki”.
Jakie są perspektywy dla rozwoju rynku Digital OOH?
Agnieszka Godlewska wytłumaczyła “udział rynku Digital Out-of-Home w całym rynku reklamy zewnętrznej w Polsce i na świecie w ostatnich latach konsekwentnie rośnie. W 2023 roku rynek Digital OOH w naszym kraju wzrósł o 50%”.
Damian Rezner zaznaczył, że już dziś najnowsze ekrany cyfrowej reklamy zewnętrznej kompletnie zmieniają przestrzeń miejską, ulepszając jej krajobraz. Na całym świecie powstają ikonicznie lokalizacje, które przyciągają miliony turystów, dodając im nowoczesnego charakteru.
W efekcie, rozwój technologii sprawia, że nowe inwestycje są wyposażone w diody LED, które potrafią przekształcać nieruchomości w ogromne ekrany używane do komunikacji ze społeczeństwem – w tym informacji, edukacji czy reklamy – tworząc w ten sposób interaktywne, kampanie, które zostaną zapamiętane na długo.