Już niebawem w Polsce startuje program dopłat do rowerów elektrycznych. Ile wyniesie dofinansowanie do roweru elektrycznego? Jakie rowery będą objęte dopłatą? Jakie są ceny rowerów elektrycznych w Polsce? Dlaczego rowery elektryczne są popularne w Europie? Czy rowery elektryczne mogą stać się głównym środkiem transportu w Polsce?
Na te i inne pytania, w najnowszym wywiadzie przeprowadzonym przez redaktora Telewizji Biznesowej, Marka Klapę, odpowiada Mateusz Pytko, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Na jakim etapie są obecnie rozmowy dotyczące programu dofinansowania zakupu rowerów elektrycznych przez obywateli?
Mateusz Pytko ma nadzieję, że rozmowy dotyczące programu dofinansowania zakupu rowerów elektrycznych przez obywateli są już na końcowym etapie, ponieważ mamy już do czynienia z drugim podejściem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska do tego zagadnienia.
Warto dodać, że jesteśmy jednym z ostatnich państw w Europie, w których dopłat do zakupu roweru elektrycznego nie było – a pierwsze takie dopłaty na Starym Kontynencie pojawiły się już kilkanaście lat temu.
Czy dopłata w wysokości 2500 zł na rower elektryczny jest realna?
Mateusz Pytko stwierdził, że “ostatnio faktycznie jest mowa o kwocie dopłaty rzędu 2500 złotych na rower elektryczny. Warto przy tym dodać, że w większości programów europejskich dopłaty te wynosiły 500 euro. Co prawda pojawiały się większe dopłaty we Włoszech lub Skandynawii, ale były one powiązane ze złomowaniem starego samochodu”.
W Polsce dofinansowanie to ma nie być łączone z żadnym innym wydarzeniem, takim jak złomowanie samochodu. Co więcej, przygotowywany program dopłat ma być od razu realizowany przy zakupie, co oznacza, że część wydatkowanych pieniędzy wróci do budżetu państwa w postaci podatków.
Czym tak naprawdę jest rower elektryczny?
Mateusz Pytko wyjaśnił, że “zgodnie z unijną normą EN 15194 rower elektryczny to rower, który trzeba napędzać za pomocą pedałowania (a nie manetki), wspomagany silnikiem od prędkości około 6 do około 25 kilometrów na godzinę. Sam silnik może natomiast mieć moc do 250 kilowatów”.
Ile kosztuje rower elektryczny?
Mateusz Pytko poinformował, że “ceny markowych rowerów elektrycznych zaczynają się o 5 tysięcy złotych”.
Czy istnieje ryzyko, że rowery elektryczne zdrożeją, gdy program dopłat wejdzie w życie?
Mateusz Pytko oświadczył, iż nie ma obawy, że rowery elektryczne zdrożeją, ponieważ cenniki na 2025 rok zostały już opublikowane przez wszystkie czołowe marki i nikt nagle nie będzie robił korekty – zwłaszcza, że całej branży zależy, aby ludzie w Polsce chętniej używali rowerów elektrycznych Są one bowiem doskonałym środkiem transportu”.
Czy rowery elektryczne mogą zdominować rynek?
Mateusz Pytko oznajmił, że w Polsce rowery elektryczne dopiero zyskują na popularności. Prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego ma przy tym nadzieję, że będą one coraz szybciej zyskiwać na znaczeniu, tak jak to się dzieje na innych rynkach europejskich.
Czy rower elektryczny może stać się narzędziem logistyki firmowej?
Mateusz Pytko zwrócił uwagę, iż “aby rower elektryczny stał się narzędziem logistyki firmowej potrzebny jest rozwój infrastruktury przeładunkowej. Dziś bowiem w infrastrukturze miejskiej takich hubów, w których można przerzucić towary na rowery, brakuje”.
Czy istnieje szansa na większe dofinansowanie do elektrycznych rowerów cargo?
Mateusz Pytko zaznaczył, że “na dziś projekt programu dofinansowania zakłada większe, blisko podwójne dofinansowanie przy elektrycznych rowerach cargo, ponieważ tego typu jednoślady są droższe”.