Cezary Łysenko, Dyrektor Operacyjny Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex SA, opowiada o planowej realizacji założonej strategii, formule “projektuj i buduj”, a także wynikach spółki. Jakie plany w zakresie OZE i elektromobilności ma obecnie Budimex? Przekonamy się poniżej:
Jak po I półroczu wygląda pozycja Grupy Budimex na tle branży budowlanej?
Cezary Łysenko poinformował, że “Budimex przez pierwsze sześć miesięcy tego roku wykonał strategię przyjętą już kilka lat temu. Co prawda produkcja spadła w ujęciu rok do roku, lecz wynika to z realizacji kontraktów w formule “projektuj i buduj”. W efekcie, dziś Budimex ma więcej projektów w czasie projektowania”.
Co więcej, skonsolidowany wynik finansowy Grupy Budimex w pierwszym półroczu 2024 jest lepszy niż w roku ubiegłym. Tym razem wyniósł on 277 milionów złotych, a rok wcześniej – 275 milionów PLN.
Jakie są postępy Grupy Budimex w ekspansji zagranicznej?
Cezary Łysenko oznajmił, że “Budimex obecnie stabilizuje to, co zaczął robić już trzy lata temu. Spółka ma za sobą już pierwsze kamienie milowe w takich projektach, jak D1D4 czy obwodnica Bratysławy. W swoim portfelu Budimex ma również kontrakt na budowę odcinka D35 oraz polderu Kutřin w Czechach, a także Rail Baltica na Łotwie”.
Czy Budimex ma “plan na Niemcy”?
Cezary Łysenko przyznał, że “plan na Niemcy jest i zawsze był, lecz dziś rynek jest trudny, ponieważ na niemieckim rynku budowlanym trwa recesja. Nie dotyczy to jednak rynku kolejowego, on ma swoje potrzeby, w które Grupa obecnie celuje.
Co więcej, Budimex jest pierwszą polską firmą, która ma niemiecką certyfikację na przebudowę linii trakcyjnych w Niemczech.
Na co liczy Budimex powracając na rynek deweloperski?
Cezary Łysenko wskazał, że “jeśli potraktowalibyśmy rynek mieszkaniowy, jako wielki portfel do realizacji, to zdecydowanie jest na nim recesja. Popyt zmalał, coraz mniej projektów się przygotowuje”.
Natomiast Budimex postanowił wrócić do deweloperki w innej formule – w formie projektów joint venture z potencjalnymi partnerami, którzy dysponują terenem i projektem budowlanym, potrzebujący rzetelnego, profesjonalnego i wypłacalnego partnera, który wejdzie we współinwestowanie”.
Pierwsze takie projekty są już realizowane. Mowa tu o osiedlu na ponad 400 mieszkań w Poznaniu, które Budimex tworzy z firmą Apricot. Formuła ta pozwala budować Grupie portfel w obszarze budownictwa ogólnego, w którym cały czas potrzebuje ona zleceń.
Jak wygląda obecność Budimexu w sektorze inwestycji nuklearnych w Polsce?
Cezary Łysenko oświadczył, że “z informacji spółki wynika, że polski atom będzie. Pytanie, kto go będzie wykonywał i realizował. Na ten moment jedną z siedmiu podmiotów wybranych przez Westinghouse do wykonania obudów reaktora, jest Mostostal Kraków – spółka z Grupy Budimex”.
Ponadto, Budimex ma również podpisane porozumienie z firmą Bechtel o współpracy przy realizacji elektrowni atomowej. Nie wiadomo jednak, kiedy zacznie się fizyczna praca.
Jak przebiega rozwój Grupy w sektorze OZE i elektromobilności?
Cezary Łysenko podkreślił, że “elektromobilność i OZE to nowe obszary, w których Budimex ma swoje aktywności. Grupa powołała spółkę BXF energia, która zajmuje się deweloperką obszaru odnawialnych źródeł energii. W efekcie, dziś Grupa dysponuje już dwoma farmami w trakcie realizacji – jedna o mocy 60, a druga – 21 megawatów”.
Ponadto, Budimex ma w portfelu również dwa wiatraki, a celem spółki na 2025 rok jest posiadanie 500 megawatów zielonej energii produkowanej przez spółkę zależną Budimexu. Dziś spółka pracuje już nad projektami, które łącznie mają 420 megawatów. Cezary Łysenko ma nadzieję, że szybko wejdą one do realizacji.
Co więcej, Budimex zakończył ubiegły rok 150 ładowarkami samochodów elektrycznych, dziś jest już ponad 170, a celem Grupy na koniec 2024 roku jest 230.