Amica prezentuje strategię 2030+

Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu Amica SA, opowiada o realizacji strategii, a także konsekwencjach wyjścia z rynku rosyjskiego oraz ekspansji spółki. Jakich korzyści upatruje Amica w zielonej energii? Przekonamy się poniżej:

Jak Jacek Rutkowski ocenia realizację dotychczasowej strategii Amica SA?

Jacek Rutkowski stwierdził, że “wszystkich założeń dziesięcioletniej strategii nie da się zrealizować, ale przez pierwsze pięć lat Amica zrealizowała dużo bardzo ważnych celów – takich, jak choćby dywersyfikacja sprzedaży – co było sporym zaskoczeniem, ponieważ uzależnienie spółki od rynku rosyjskiego było ogromne”.

Prezes Amica SA zaznaczył przy tym, iż nie pamięta, aby kiedykolwiek w tak krótkim okresie na rynek miało wpływ tyle negatywnych czynników, jak COVID-19, wojna w Ukrainie i długotrwała recesja – dlatego kolejne pięć lat realizowania przez spółkę strategii było ekstremalnie trudne, problemy – zwłaszcza od 2022 roku – okazały się zbyt duże.

Czy Strategia 2030+ zawiera elementy poprzedniej strategii?

Jacek Rutkowski przyznał, że w strategii 2030+ są elementy poprzedniej strategii, które spółka chce kontynuować. Jednym z nich jest skoncentrowanie się na rynku europejskim – spółka zna bowiem ten rynek oraz zwyczaje i kulturę Europejczyków.

W przeciwieństwie do poprzedniej strategii, tym razem Amica jest zdecydowanie konsekwentna w poprawie efektywności wszystkich swoich procesów biznesowych. Wcześniej zagadnienie to było traktowane dosyć swobodnie, ponieważ strategia ta była przygotowana na dobre czasy.

Czy rynek się skurczył i wymusił na europejskich producentach nowe zasady gry?

Jacek Rutkowski potwierdził, że “rynek się skurczył o 10-20%, zależnie od kategorii, w stosunku do 2019 roku. Co gorsza, to już trzeci rok bez powrotu do normalności, rynek nie odbija tak szybko, jak branża zakładała, dlatego należy zaakceptować to, co jest”.

Czy Amica jest gotowa na ESG?

Jacek Rutkowski wskazał, że wszystkie firmy starają się raportować w taki sposób, aby mieć dobre ratingi ESG. Prezes Amica SA jest jednak ogromnym przeciwnikiem takiej podwójnej rzeczywistości.

Amica wykonuje natomiast konkretną pracę związaną z ESG, powołała nawet spółkę działającą w zakresie zielonej energii. Amica widzi bowiem w ESG biznes, jej celem nie jest tylko uzyskanie pozytywnego ratingu.

Jaka przyszłość nas czeka przy tak zmieniającym się otoczeniu rynkowym?

Jacek Rutkowski oznajmił, że “otoczenie rynkowe się zmienia, inflacja zbliża się do celu, co poskutkuje dalszym spadkiem stóp procentowych Europejskiego Banku Centralnego i Rezerwy Federalnej USA. Recesja w Europie jest zaś spowodowana wojną w Ukrainie i drogimi nośnikami energii. Tu nie widać rozwiązania”.

Recesję szczególnie odczuwa najważniejszy rynek dla Polski i spółki Amica SA – Niemcy. Na niemieckim rynku możemy zaobserwować bardzo duży spadek. W niektórych segmentach Amica bardzo dobrze daje sobie jednak radę, ponieważ dochodzi do przesunięcia z towarów droższych do tańszych.

Zobacz więcej

Polecamy

Te spółki warto mieć w portfelu! Benefity dla akcjonariuszy - Marcin Tuszkiewicz

Zyskaj więcej dzięki akcjom tych spółek – benefity dla akcjonariuszy!

0
Na giełdzie można zarabiać na trzy sposoby - za pomocą zmiany ceny spółki, dzięki dywidendom oraz za pomocą benefitów dla akcjonariuszy! Ta trzecia forma...
Rynki w euforii. Jak to się skończy? - Inwestowanie (z) głową

Czy S&P 500 i Nasdaq 100 będą nadal rosnąć? Prognozy na 2025 rok

0
Inwestowanie (z) głową to emitowany na antenie Telewizji Biznesowej program, w którym poruszane są tematy różnych klas aktywów, funduszy inwestycyjnych i ich możliwości, podejścia...
Inwestycje w Ukrainie czy w Ukrainę? - Okiem EKSPERTA

Inwestowanie w Ukrainie – Okiem EKSPERTA

0
Jacek Chwedoruk, Dyrektor Zarządzający Rothschild & Co omawia szanse związane z inwestycjami u naszych wschodnich sąsiadów. Jak inwestować w Ukrainie? Co z ryzykiem, embargiem...