Grzegorz Ochędzan, Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Finansowy AB SA, w rozmowie z Cezarym Andrzejczykiem, redaktorem Telewizji Biznesowej i partnerem zarządzającym w Qualia Advisory, podczas Konferencji WallStreet 28 w Karpaczu, omawia tematy związane z historią spółki na giełdzie. Jakie są plany rozwojowe AB? Przekonamy się poniżej:
Historia AB na giełdzie okiem Grzegorza Ochędzana
Grzegorz Ochędzan oznajmił, że wejście na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie było momentem, w którym AB nabrało większego wiatru żagle. Spółka miała dwie emisje akcji – pierwsza, w 2006 roku, pozwoliła AB pozyskać kapitał na dalszy rozwój, wesprzeć kapitał obrotowy.
Druga emisja, która odbyła się rok później, pozwoliła spółce sfinansować zakup swojego konkurenta na rynku czeskim i słowackim, dzięki czemu AB stało się grupą kapitałową funkcjonującą na trzech rynkach.
Co więcej, kapitał pozyskany z Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie pozwolił, by AB w ciągu kilku następnych lat stało się liderem na rynku. Dziś spółka jest bezwzględnym numerem jeden w Europie Środkowo-Wschodniej i szóstym największym dystrybutorem IT w Europie.
Rynek czeski z perspektywy wiceprezesa AB
Grzegorz Ochędzan podkreślił, że “rynek czeski jest zamożny. Średnie wydatki na IT na osobę przekraczają tam 200 dolarów, podczas gdy w Polsce wynoszą one mniej niż 150 USD. W efekcie, AB w Czechach sprzedaje więcej, a udział spółki w sprzedaży w tym kraju przekracza 40%, podczas gdy w Polsce wynosi on niecałe 40%”.
Grzegorz Ochędzan o odbiorcach produktów spółki
Grzegorz Ochędzan poinformował, że “AB ma około 16 tysięcy aktywnych klientów, którzy w każdym kwartale składają zamówienia. Spółka realizuje dla nich sprzedaż w różnej formule – od największych podmiotów działających na stacjonarnym rynku IT i e-commerce, po resellerów operujących w mniejszych miejscowościach”.
Co istotne, oprócz klasycznej sprzedaży AB oferuje swoim klientom wsparcie w zakresie logistyki, dropshipping oraz szkolenia sprzedażowe i IT.
Wiceprezes AB o planach rozwoju
Grzegorz Ochędzan wskazał, że “AB rozwija się produktowo. Spółka rozwija się nie tylko w obszarze IT, ale i w obszarze elektroniki użytkowej. Spółka posiada w swojej ofercie sprzęt RTV i AGD. Co więcej, AB myśli teraz o rozwoju produktów zaawansowanych, w tym z zakresu cyberbezpieczeństwa”.
Ponadto, AB myśli również o rozwoju geograficznym i o kolejnych akwizycjach. Spółka zamierza być aktywna na tym polu.