Jędrzej Kowalewski, Prezes Zarządu Scanway w rozmowie z redaktorem naczelnym Telewizji Biznesowej, Tymoteuszem Nowakiem, podczas Konferencji WallStreet 28 w Karpaczu, omawia tematy związane ze startem europejskiej rakiety i udziałem technologii spółki w przełomowych projektach z branży kosmicznej.
Jak mógłby wyglądać polski ekosystem skupiony wokół tematów kosmicznych? Przekonamy się poniżej:
Jędrzej Kowalewski o starcie europejskiej rakiety
Jędrzej Kowalewski poinformował, że 9 lipca dwie kamery od Scanway na pokładzie Ariane 6 poleciały w kosmos, będąc przy tym ważnym komponentem tej rakiety.
Technologia Scanway z perspektywy Jędrzeja Kowalewskiego
Jędrzej Kowalewski wyjaśnił, że technologia Scanway nie służy tylko do obrazowania Ziemi, ale również obserwowania innych elementów znajdujących się na rakiecie. Dzięki temu dowiadujemy się czy nowe technologie wysyłane w kosmos dobrze działają.
Hype na spółki space’owe okiem prezesa Scanway
Jędrzej Kowalewski stwierdził, iż “najważniejsze jest, by spółka z sektora space miała rzeczywistą wizję rozwoju i robiła swoje, a nie obiecywała za dużo. Scanway realizuje swoje obietnice i pokazuje, że polska firma może pozyskiwać biznesowe kontrakty komercyjne z różnych części świata i dostarczyć technologię w krótkim czasie”.
Nie ma jednak wątpliwości, że w dłuższej perspektywie sektor kosmiczny będzie rósł, gdyż ludzkość coraz częściej lata w kosmos i potrzebuje coraz większej liczby elementów infrastruktury satelitarnej – zatem firmy, które faktycznie dostarczają składniki do misji kosmicznych, również będą rosły.
Jędrzej Kowalewski o trendach i potrzebach branży space
Jędrzej Kowalewski jest zdania, że spółki muszą dynamicznie działać, jeśli mowa o strategiach i sposobach realizacji technologii kosmicznych. Okazuje się bowiem, że polski sektor kosmiczny potrzebuje dziesiątek – jeśli nawet nie setek – satelitów do 2030 roku, do których będą potrzebne poszczególne składniki platformowe i optyczne.
Prezes Scanway o specjalizacji Polski i tworzeniu ekosystemu
Jędrzej Kowalewski uważa, że “specjalizowanie się polskich spółek kosmicznych to właściwe podejście. Na rynku są bowiem giganci, którzy potrafią zrobić wszystko, lecz inwestując w konstelację satelitarną organizacje poszukują produktów od spółek wyspecjalizowanych – takich, jak Scanway czy Creotech Instruments”.
Prezes Scanway zaznaczył przy tym, że na stworzenie polskiego ekosystemu firm, które mogłyby razem zrealizować większy projekt, jest jeszcze za wcześnie – w naszym kraju musi najpierw powstać więcej wyspecjalizowanych podmiotów. Prędzej czy później taka konsolidacja z całą pewnością jednak czeka nasz rynek.