1/3 makaronów na rynku pochodzi od spółki Makarony Polskie

Marcin Zieliński, Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Makarony Polskie SA w rozmowie z redaktorem naczelnym Telewizji Biznesowej, Tymoteuszem Nowakiem, podczas Konferencji WallStreet 28 w Karpaczu, omawia tematy związane z sytuacją branży spożywczej. Czy dalszy kierunek rozwoju to ekspansja zagraniczna? Przekonamy się poniżej:

Branża spożywcza z perspektywy Marcina Zielińskiego

Marcin Zieliński oznajmił, że “branża spożywcza korzysta z nowych technologii. Makarony Polskie są w fazie mocno rozwojowej i inwestują obecnie w nowoczesne technologie, ponieważ przy obecnej cenie pracy ludzkiej wszelkie procesy automatyzujące są jak najbardziej wskazane”.

Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Makaronów Polskich zwrócił ponadto uwagę, że “branża spożywcza w czasach prosperity jest stabilnym biznesem, zaś w czasach zawirowań geopolitycznych potrafi dawać dodatkową wartość – co było widoczne w czasie pandemii COVID-19 czy na początku wojny na Ukrainie”.

Marcin Zieliński o obecności na giełdzie

Marcin Zieliński stwierdził, że “na początku Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie była dla Makaronów Polskich dobrym rozwiązaniem. Natomiast wzrost regulacji i wymagań ze strony GPW z biegiem lat spowodowały, że dla spółek które nie są dużymi korporacjami giełda stała się dużym obciążeniem”.

Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Makaronów Polskich zaznaczył przy tym, że “giełda jest dobra, kiedy spółka chce pozyskać finansowanie zewnętrzne, ponieważ realizuje ona projekt i chce podzielić się ryzykiem. Dziś Makarony Polskie w ogóle nie są jednak zadłużone, a dodatkowo posiadają one duże zabezpieczenie gotówkowe”.

Marcin Zieliński dodał, że w sektorze makaronów na rynku krajowym spółka osiągnęła bardzo dużo – aż ⅓ makaronów sprzedawanych w Polsce pochodzi z którejś z trzech fabryk Makaronów Polskich.

W efekcie, według Dyrektora Sprzedaży i Rozwoju Makaronów Polskich, spółka powinna wykorzystać gotówkę, którą posiada i w tej chwili szuka projektów, a także myśli o akwizycji, ekspansji zagranicznej oraz rozwoju organicznym – w tym produkcji innych rodzajów makaronu oraz rozbudowie zakładu w Stoczku Łukowskim.

Marcin Zieliński zapowiedział ponadto, że “gdyby doszło do akwizycji, spółka myślałaby o emisji, by podzielić się ryzykiem z inwestorami”.

Asortyment spółki okiem Marcina Zielińskiego

Marcin Zieliński oznajmił, że “Makarony Polskie analizują różne aspekty związane z inwestycjami. Od czasu do czasu spółka musi wymieniać park maszynowy, aby utrzymać swoją wiodącą pozycję na polskim rynku. Co więcej, firma ma wciąż potencjał i miejsce do postawienia nowych maszyn, które mogłyby produkować nowe rodzaje makaronu”.

W rezultacie Makarony Polskie analizują dziś, czy dobrym pomysłem nie byłoby wejście na rynek makaronów azjatyckich w celu uzupełnienia swojej oferty. Rynek ten cały czas się prężnie rozwija, a większość makaronów tego typu nadal importuje się z Azji.

Marcin Zieliński o ekspansji zagranicznej

Marcin Zieliński podkreślił, że “obecność na rynkach zagranicznych to duże wyzwanie, gdyż w Europie mamy wielu producentów makaronu. Aktualnie spółka działa na rynku ukraińskim, a także patrzy w kierunku Europy Zachodniej, gdzie rozwija się segment dań gotowych na tackach”.

Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Makaronów Polskich poinformował przy tym, że “firma zakłada dalszy rozwój segmentu dań gotowych i chciałaby, aby eksport stanowił 10% przychodów w Makaronach Polskich, podczas gdy dzisiaj stanowi on 5%”.

Zobacz więcej

Polecamy

Telewizja Biznesowa - AI

Polski biznes w erze AI: jak sztuczna inteligencja stymuluje innowacje?

0
W najnowszym odcinku programu "Biznes Focus" emitowanego na antenie Telewizji Biznesowej, Cezary Andrzejczyk i Piotr Frankowski omawiali rozwój sztucznej inteligencji (AI) w biznesie. Od...
Na czym polega biznes WP?

Na czym polega biznes WP? Jacek Świderski – Prezes Zarządu

0
Jacek Świderski, Prezes Zarządu Wirtualna Polska Holding SA, opowiada o najważniejszych liniach biznesowych, a także rozwoju Grupy Kapitałowej Wirtualna Polska Holding w kolejnych latach....
Debata - inwestor indywidualny się nie liczy. Serio?

Debata: Inwestor indywidualny się nie liczy?

0
W ramach Dnia Inwestora Indywidualnego, który odbył się podczas konferencji Invest Cuffs 2024 odbyła się debata ekspercka pod tytułem: “Inwestor indywidualny się nie liczy....